Kanalsimmet!
sena tåg
12
Den stora bilden är min jobboutfit. Ganska snygg hoppas att jag kan få jobba på Hectorrail när jag är klar. Det verkar vara ett bra bolag.
Bild 1: Där åker vi över Skellefteåälven. Det är en ganska lång bro. Den längsta jag kört över.
Bild 2: Det är precis innan Skellefteåälven en port som man passerar som det efter kommer det en liten nedförsbacke och sedan älven.
vilken tabbe!
Idag var jag på ica för jag skulle köpa något att äta till middag. Så när jag gick där fanns det ett bord där man fick provsmaka en felix Italia. Den är jättegod och man fick ett bra pris för 2 så jag köpte 2. Tänkte det är lätt att ha i frysen hos Anders. Men sen när jag kom hem så kom jag ju på vilken jävla tabbe jag gjort. Man ska värma de i micron. Men Anders har ingen micro. Så nu måste jag värma de i en kastrull. Det är jätte iriterande ibland att han itne har en micro. Det har ju typ alla. Men jag kan rekomendera att testa den. Den var jättegod:D Så det var väll ett plus.
renar
Sedan har jag några bilder från mina turer till Åsträsk.
123 45
Bild1: Där ser vi hur Euromaint ska börja att byta hjulaxel i Åsträsk på en felaktig. Tror att det var att det hade blivit en hjulplatta.
Bild2: Där har dom hissat upp vagnen och plockat lös den felaktiga axel. Men för att få axeln som är längst ifrån vagnen under. Så var dom tvyngen att vinsja bort den axeln som låg framför. Det är det de håller på med.
Bild3: Där står vid vid en infartssignal påväg till Piteå. Kommer inte ihåg vilken driftplats.
Bild4: Det här heter mitt favorit lok att köra. Det är ett lok byggt av bombardier.
Bild5: Här är en bild på ett lok som är nästan lika dant. Men detta är byggt av Simens. Men de är ungefär lika bra att köra.
vända
Städ dag.
Åsträsk
Piteå
lång ledig helg.
Det blir en lång och ledig helg för mig:) Skönt att få vara hos mitt hjärta och bara ta det lugnt. För det blir inte ås att jag måste åka upp till Piteå eller ta tåget till Långsele imorgon. Lars ringde idag och sa att det var fullbockat på natttåget och han vill inte stå från Piteå till Långsele. Så om vi ska börja på måndag så kommer vi att ta bil och då hämtar han upp mig när han kör förbi Umeå till Långsele. Hoppas att det blir så. För då behöver jag inte betala någon buss upp denna vecka.
I torsdag blev det ännu en sväng till Notviken med trasiga lok och vagnar. Vi blev tvungen att låna en disel (T-43) av TGOJ. Det var inte det tystaste loket jag åkte med. När man hade fullt pådrag så kunde man typ inte höra vad man tänkte. Det gick otroligt sagta och driftplatsen innan Boden så blev vi stående över 1 timme för att det var ett E-skydd på spåret = ett arbete med kontaktledningen. Sedan var det meningen att jag skulle ta buss från Boden till Luleå och vidare till Umeå. Men vi fick inte igång radiostyrningen på loket så jag blev tvyngen att följa med till Notviken och köra loket medans Lars var längst fram i färdriktningen och lägga växlar. Men sen fick jag en taxi betald in till Luleå där jag kunde ta en buss till Umeå.
Notviken
Vi kom inte iväg till Notviken förren 15:30 när vi var på väg hem så ringde de och sa att det var klart. Så vi slängde oss in i en taxi för att vi så snabbt som möjligt skulle komma tillbaka till Piteå eftersom att loket skulle gå i ett tåg kl.18. Men tåget blev 1 timme sent och gick kl. 19 istället men bättre det än att bli tvungen att ställa in det. Har lite bilder från Måndagens tur till Notviken.
1 2 3 4
Bild 1: Där ser man förarbordet på det lok jag körde. Kanske inte det nyaste. Är från 60-talet någon gång. Men det är med hälp av ratten man reglerar farten att hur mycket ström man ska skicka ut till motorerna. Sedan ser man en liten del av tågbromsen som är den stora svarta spaken i bilden högra ytterkant. Plus att lokbromsen är den lilla spaken som är brevid de 2 röda knapparna.
Bild 2: Här står vi i Boden och ska gå runt med loket för att köra ner mot Luleå. Då gör man en växlingsrörelse och går på signaler som ser ut som den nere i vänstra hörnet. Men den gäller inte för vårat spår utan spåret brevid.
Bild 3: Här är vi i Notviken och man ser Euromaints lok. Vet inte vad de använder de till men något bra är det säkert. Men de körs bara inne på området.
Bild 4: Här har jag hämtat hjulvagnen och är påväg ut från Notviken. Sen när jag har kommit ut därifrån byter jag hytt och kör mot Boden. Jag väntade här på att min handledare skulle lägga om en växel som låg fel.
fin dag.
Just nu sitter jag på hectorrails kontor och inte gör något. Vi har inget att göra. För vi sitter och väntar på att ett lok ska bli klart på verkstaden i Notviken (Luleå) så vi kan ta taxi ditt och hämta det. Det är ganska tråkigt men så är jobbet ibland. För han jag åker med är en typ ansvarig sammordnare här uppe och ser till att det fungerar och då får vi göra lite turer utöver det vanliga. Igår var vi till notviken med ett annat lok som också skulle in på verkstaden plus att vi tog hem en hjulvagn med nysvarvade hjul. Det var kul att köra på ett nytt ställe och det gick riktigt bra. Det kommer lite bilder från den turen men har inte sladden här nu.
Men annars är det en underbar vårdag. Det är jättevarmt ute och snön smällter jättefort. Hoppas bara de ringer snart så man kan få åka dit och köra lite tåg.
Äntligen!!
Torsdag så började vi i Åsträsk kl 9.00 med att växla klart lite vagnar som vi skulle ta med oss tillbaka till piteå.
Det här är vårat lok som vi växlar med. Det är en Z70 som vi kör med radio. Då änvänder man den lilla dossan som jag har på magen. Det är svårare än att sitta i loket. Men otroligt kul att kunna stå nere på backen och köra ett lok som att det nästan är en radiobil som man inte behöver svänga med.
När vi vara klar så kom tåget som vi skulle ta till Piteå. Det är ett rellatift nytt lok. Ett Simens lok som var otroligt häftigt. På bild 2 ser man hur det kan se ut på en driftplats där tåg kan mötas. Den driftplats vi ser är Åsträsk. På bild 3 och 4 är det förarbordet. Bild 3 där ser man gasreglaget som är spaken längst till höger på bilden och ligger mot kameran. På bild 4 så har vi bromsen. Båda de stora spakarna är bromsar men det är lite olika. Den vänstar så bromsar man med luften och då går alla bromsar till. Den högra bromsar bara loket och med hjälp av el. När vi kom tillbaka till Piteå så hade vi rast några timmar. Sedan tog vi samma lok med nya vagnar tillbaka till åsträsk. Då hade vi ett tungt tåg. Det vägde 1400 TON. Det gick väldigt tungt i dom värsta stigningarna plus att det regnade så man slirade lite och kunde inte köra så hårt som man måste. När vi bytes av så åkte vi med bil till Skellefteå där vi sov på hotell Aurum. Intte så dumt att sova på hotell.
Fredag började med en jätte frukost som Hectorrail betalar. Sen hade vi det lugnt fram till 13 då vi växlade lite vagnar i Skellefteåhamn som skulle lossas. Men jag körde mycket bil i Skellefteå för att hämta och skjutsa lokförare. Sen tog jag bussen till Umeå kl. 17.40 och nu sitter jag hemma hos mitt hjärta och myser:D
påsk helg
Jag och M började våran påskhelg med att fara hem till mor och far i Sollefteå. Det är alltid skönt att komma till Sollefteå och få godmat och bara ta det lugnt och göra det man känner för. Jag och M tycker om att åka på roadtripp:D Vi stannade på ok/Q8 i ö-vik för lite fördkost. I Sollefteå fick jag hjälp med att byta olja på bilen. Vi lämnade även våra hundar kvar hos mamma och pappa som ska ta hand om dom i 5 veckor.
På påskaftons morgon tog vi och for till Storuman för att hinna vara där i 2 dagar också. där har vi ätit vofflor hos M:s farmor och mormor. Det är gott med vofflor:D Jag var även ut på en liten tur i skogen eftermiddagen en kväll. Jag fick låna svärmors tegsnäsar. Det var otroligt härligt och nu vill jag ha ett par egna.
Nu sitter jag hemma och tar det lugnt. M jobbar och jag väntar bara på att hon ska komma hem så ska vi fika lite innan vi går i säng. För imorgon kl 7:45 far jag till Piteå för att ha praktik. Är väldigt nervös för hur det ska gå och vad jag måste ha med mig. Det kommer skrivas mera när praktiken kommer igång.