Äntligen!!

Nu har jag ÄNTLIGEN fått kört tåg:D Jag har inte haft tid att blogg och lagt in något inlägg mellan passen. Men nu har jag kört tåg sen i onsdagas. I onsdag så började jag klockan 17.00 då tåg vi ut lite papper som vi behövde sedan vid 17.30 gick vi till vårat tåg. Jag fick sätta mig bakom spakarna direkt. Vi körde från Piteå till Åsträsk det är en färd på 2 timmar och 40 min ca. Det gick faktist jättebra. När man kom fram ditt så for vi till Burtrsäk och sov där.

Torsdag så började vi i Åsträsk kl 9.00 med att växla klart lite vagnar som vi skulle ta med oss tillbaka till piteå.
Det här är vårat lok som vi växlar med. Det är en Z70 som vi kör med radio. Då änvänder man den lilla dossan som jag har på magen. Det är svårare än att sitta i loket. Men otroligt kul att kunna stå nere på backen och köra ett lok som att det nästan är en radiobil som man inte behöver svänga med.


När vi vara klar så kom tåget som vi skulle ta till Piteå. Det är ett rellatift nytt lok. Ett Simens lok som var otroligt häftigt. På bild 2 ser man hur det kan se ut på en driftplats där tåg kan mötas. Den driftplats vi ser är Åsträsk. På bild 3 och 4 är det förarbordet. Bild 3 där ser man gasreglaget som är spaken längst till höger på bilden och ligger mot kameran. På bild 4 så har vi bromsen. Båda de stora spakarna är bromsar men det är lite olika. Den vänstar så bromsar man med luften och då går alla bromsar till. Den högra bromsar bara loket och med hjälp av el. När vi kom tillbaka till Piteå så hade vi rast några timmar. Sedan tog vi samma lok med nya vagnar tillbaka till åsträsk. Då hade vi ett tungt tåg. Det vägde 1400 TON. Det gick väldigt tungt i dom värsta stigningarna plus att det regnade så man slirade lite och kunde inte köra så hårt som man måste. När vi bytes av så åkte vi med bil till Skellefteå där vi sov på hotell Aurum. Intte så dumt att sova på hotell.


Fredag började med en jätte frukost som Hectorrail betalar. Sen hade vi det lugnt fram till 13 då vi växlade lite vagnar i Skellefteåhamn som skulle lossas. Men jag körde mycket bil i Skellefteå för att hämta och skjutsa lokförare. Sen tog jag bussen till Umeå kl. 17.40 och nu sitter jag hemma hos mitt hjärta och myser:D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0